Hva er fordelene med trening?

Det å trene regelmessig har mange fordeler. En av fordelene er at fysisk aktivitet forbrenner kalorier. Uansett om man trener med høy intensitet og presser sine egne grenser maksimalt eller om man legger inn ekstra aktivitet og trening i hverdagen i form av å gå til butikken istedenfor å kjøre, å ta trappene istedenfor å ta heisen der man bor eller andre steder eller det å gå turer med hunden sin så vil man få vektkontroll av dette og det er helt klart en stor fordel for de som ønsker å gå ned i vekt og generelt holde vekten nede slik at man unngår livsstilsykdommer blant annet og blir friskere og sunnere.

En annen veldig stor fordel med å trene regelmessig er faktisk også å kunne redusere risikoen for en lang rekke med sykdommer og problemer knyttet til sin egen helse.

Trening virker nemlig forebyggende på diabetes, depresjon, metabolsk syndrom, hjerneslag, kreft og leddgikt. Grunnen til dette er at trening styrker kroppens konsentrasjon av sunt kolesterol.

Likevel så er hovedgrunnen til å trene for veldig mange i dagens samfunn for å hente ut velværefølelsen og kjenne på lykkehormonene serotonin og dopamin.

Siden trening gir bedre muskelstyrke og økt utholdenhet vil man også få mer energi til overs etter treningsøkten og dette i seg selv gir masse velvære. I tillegg vil trening føre til et bedre sexliv og mer nytelse. I dette ligger det også mye velvære og overskudd. Sex er ren nytelse og skiller ut en cocktail av gode stoffer til hjernen, blant annet kjærlighetshormonet oxytocin. Dette gjør oss lykkelige. Vi kan si at en treningsøkt innebærer en mulighet til å få sjansen til å slappe maks av, være ute i den herlige frie norske naturen eller dykke ned i aktiviteter som gir oss muligheten til å føle på lykke og mestring. Dessuten gir trening overskudd til mer kvaltitetstid sammen med dem man er glade i.

Oppsummert så ønsker veldig mange mennesker å trene for å kjenne på følelsen av velvære og boblende energi. Trening gir oss rett slett en følelse av lykke.